Hvorfor skal folk selv skifte batteri og elektroder? Og bliver de gjort ordentligt opmærksom på det?
Når man køber eller får sponsoreret en serviceaftale fra Hjerteklub eller klubbens leverandør, er det vigtigt af forstå følgende: En serviceaftale betyder ikke, at man som ejer af en hjertestartere eller en som har påtaget sig et ansvar for en hjertestarter, kan fralægge sig ethvert ansvar for at holde øje med sin hjertestarter på det lokale placerings sted.
Dette eftersyn bør ske regelmæssigt.
En serviceaftale betyder, at udbyder af serviceaftalen, fremsender elektroder og batterier, når disse skal udskiftes, til den AED ansvarlige på opsætnings stedet. Dette monteres selv af den hjertestarter ansvarlige. En serviceaftale kan betales årligt eller forud for en 5 års periode. Prisen for serviceaftale dækker de udskiftelige dele, som batteri og elektrode på de normale udskiftnings tidspunkter, typisk hvert 4 år for batterier og hvert 2-3 år for elektroder. Man får også tilsendt disse dele, men mest typisk en elektrode, hvis hjertestarteren har været i brug til en rednings aktion. Desuden er der indbygget en låne aftale, således at man kan kontakte udbyder af serviceaftalen og låne en AED i den periode hvor ens AED måske er til reparation. Eller til aflæsning på et hospital efter brug.
DET MÅ UNDERSTREGES AT MAN STADIGVÆK HAR DET DAGLIGE ANSVAR FOR AT ENS HJERTESTATERE FUNGERER OG KIGGER TIL DEN MED REGELMÆSSIGE INTERVALLER.